Image Running Shoes 1500Px

Vigtigheden af protein

Protein holder dit blodsukkerniveau stabilt og producerer ny energi. Hvis dit blodsukker er ustabilt, kan det påvirke dit energiniveau, dit humør, din koncentrationsevne og din hukommelse. Typisk vil ustabilt blodsukker gøre dig mere tilbøjelig til at spise usundt og tage på.

Indtagelse af protein reducerer risikoen for at udvikle fedmerelaterede sygdomme.

Opbyg kroppen

med aminosyrer

I krop og mad findes protein, som består af små molekyler kaldet aminosyrer. Aminosyrer kan kombineres, så de skaber et utal af forskellige proteiner. 

Man ved, at 22 aminosyrer spiller en rolle i opbygning og genopbygning af kroppen. 9 af disse aminosyrer er essentielle. Det betyder, at kroppen ikke selv kan producere dem; de skal indtages gennem den daglige kost. Kroppen er selv i stand til at producere de resterende aminosyrer.

white indeholder alle essentielle aminosyrer. De hjælper til at opbygge nyt muskelvæv og reducerer muskelømhed efter træning. Drikken er rig på riboflavin, hvilket bidrager til mindsket træthed og udmattelse.

Proteinbehov


Det anbefales, at et gennemsnitligt menneske med et gennemsnitligt aktivitetsniveau dagligt indtager 0,8 g protein pr. kg kropsvægt. Hvis du træner, dyrker sport eller på anden måde er meget fysisk aktiv, har din krop behov for mere protein: Mellem 1,3-1,8 g. 

Undersøgelser viser, at indtagelse af mere end 20 g protein pr. måltid har en meget begrænset effekt. Én flaske white indeholder 22 g of protein og dækker dermed dit behov for protein fuldt ud.

Den forholdsmæssigt store mængde protein i så lille en flaske, adskiller white fra andre proteintilskud på markedet.

Protein og vægttab


Protein har en positiv effekt på vægttab. Det skyldes, at kroppen bruger flere kalorier på at forbrænde protein end fedt og kulhydrater. Derudover giver protein en længere mæthedsfornemmelse. Så selvom white™ ikke anbefales som måltidserstatning, er det et glimrende tilskud til din normale kost: Du får et ekstra protein boost og føler dig mæt længere.

For at opnå optimal effekt af din træning, bør du indtage protein regelmæssigt i op til 48 timer efter træning. Det styrker og genopbygger dine muskler. De forgrenede aminosyrer bidrager til at reducere den forsinkede muskeltræthed (også kaldet DOMS; "Delayed Onset of Muscle Soreness").

Proteinmangel 


Det er svært at vide, om kroppen mangler protein. Proteinmangel viser sig typisk i form af fejlernæring eller mangel på energi.


Proteinmangel kan medføre nedsat muskelfunktion og øget træthed. Et dagligt indtag af protein er nødvendigt for at vedligeholde immunforsvaret.